Kundkortet och dess kopplingar - FAQ

Uppdaterad

Kundkortet i KVS är otroligt väsentligt för att en del saker ska fungera rätt systemmässigt. 


Nedan kan man felsöka vanliga fel som är kopplat till kundkortet:

Vad gör man om en kund har felaktig Kundinformation?

Om E-post adressen är felaktig så kommer kunden aldrig få utskick om mina sidor. Personnummer är extra viktigt för koppling till BankID, som kunden kommer logga in med på mina sidor. 


Hur ser man att en kund har loggat in på mina sidor?

Alla statusar under tjänster säger vad en kund får för tjänster. Om mina sidor status är NEJ så betyder det bara att kunden har aldrig loggat in på mina sidor innan. Samtliga andra statusar kan man hantera och stänga av / sätta på beroende på behov.

Vad gör jag om en kund inte kan skapas för att personummer redan finns eller är låst?

Om personnummer redan finns ska man koppla bostaden till kundkortet med det personnummeret istället för att skapa ett nytt. Ifall ett personnummer är låst så ska man helst skapa ett nytt kundkort eftersom det är väldigt svårt att låsa upp.

Varför får inte kunden mina sidor?

Det finns flera anledningar varför en kund inte får mina sidor. Vi har en annan guide för att felsöka de mest vanliga anledningarna här: <Länk till mina sidor guide>

Hur kan jag ta bort en kund från systemet?

Om en kund begär att bli borttagen, kontrollera först om du har haft kontakt med kunden. Om inte, kan du radera kunden från systemet. Bekräfta alltid med kunden innan du tar bort dem.

Min kund har inte fått bekräftelsemail, vad beror det på?

Om en kund inte fått ett bekräftelsemail så kan vi kolla om det meddelandet har kommit fram. Vi har en annan guide för att felsöka de mest vanliga anledningarna här: https://sfaren.svenskfast.se/support-och-stod/Support--manualer/fragor-och-svar?path=%2Fguide%2Fvarfor-kommer-inte-bekraftelsemail-fram-till-kund 


Om ni har yttligare frågor, kontakta IT@svenskfast.se för mer hjälp

Guide taggad med: Kundkort KVS
warning Created with Sketch.