Import av dokument och bostad till HouseID - FAQ

Uppdaterad

Det finns en del olika anledningar varför ett objekt eller dokument inte kommer in i HouseID på rätt sätt. Denna guide går igenom de vanligaste anledningarna och felsökning för det.

Varför kommer inte bostaden in i HouseID för köpare?

Den vanligaste anledningen är HouseID skickades till kund innan kontraktskrivning. Om en kund går in i House innan det så får HouseID från Lantmäteriet istället för våra system. Då har kunden gått in via app store för att logga in. Om detta sker kommer kunden få in bostaden efter tillträde.

En till anledning varför bostaden inte kommer in är beroende på bostadstypen och vilken status bostaden har. Vi skickar inte bostäder till HouseID som är:

  • Nyproduktion
  • Lantbruk
  • Skrivuppdrag

Vi skickar bara bostaden till HouseID när bostaden är markerad som Såld, en dag efter kontraktsdatum. SÅ HouseID kommer komma till kund inom en dag. Om bostaden har fel status så som Under intag eller Annonsering för att bostaden har ett villkor som behöver mötas innan bostaden räknas som såld. Det påverkar också när vi skickar HouseID


Nedan är processen hur en kund bör få HouseID. Om en mäklare ej har följt dessa steg kan det påverka hur kunden får HouseID

När du bokar möte med kunderna till kontraktsskrivning ber du om medgivande för att få skicka information om House:ID. Du klickar i kryssrutan för medgivande i Mspeсs.

Vi behöver detta medgivande på att vi skickar personuppgifter till House:ID för att House:ID ska kunna identifiera köparen som ny ägare för bostaden. För att vi skall kunna bearbeta kunden med automatiska påminnelsemail om House:ID.

Säljare och köpare erbjuds att ladda ner HouseID genom QR kod på bordspratare som du finner i Brandcenter. Observera att säljare och köpare har varsin unika QR kod. 

Lägg mer bilagan i bopärmen så köparen kan följa QR kod för att ladda ner House:ID. Bilagan finner du i Brandcenter. Därefter får kunden ett mail tre dagar efter kontraktsskrivning med länk till app store att ladda ner app. Länken är specifikt för säljare och köpare.

Om kunden följt våra länkar/QR koder för respektive säljare/köpare känner app store av detta och laddar ner appen tillsammans med en ”nyckel” som låser upp tillgång om bostaden från vår server.

Kunden får nu tillgång om den information vår server vet om bostaden och bostadsköpet. Vid inloggning med Bank id känner appen av vilken bostad som skall hämtas och uppdaterar varje dag om det finns ny information att hämta från vår server.

Säljare ser all information om bostadsförsäljningen och alla bilder från försäljningen. Hen får möjlighet att göra en smidig överlämning till köparen och spara ner viktig information om bostaden inför överlämning. Det finns en checklista i appen om vad som behövs göras.

Vid tillträdet får köparen full tillgång till bostaden. Innan ser den enbart information om bostadsköpet, bilder och grundläggande fakta m.m.


Om ni har problem med att importera objektet så kan det fixas på två sätt:

1. Manuell länk för att importera HouseID

Nedan finns det en länk till en sida på Svenskfast.se där säljare eller köpare kan klicka på nedladdningslänken för att importera bostaden.

https://www.svenskfast.se/om-oss/samarbetspartners/houseid/

2. Importera bostaden via HouseID

Om ovan inte funkar så kan IT supporten på IT@svenskfast.se kolla med HouseID om vi kan manuellt koppla bostaden. 


Varför kommer inte dokument fram till HouseID?

När du scannar in dokumenten igen får de oftast automatiskt en kategori i Mspecs som gör att de automatiskt överförs till House:ID. Saknas en kategori, får du själv lägga till den för att överföringen ska ske.

De kategorier HouseID importerar är:

  • Besiktning
  • Försäkringsbrev
  • Energideklaration
  • Stadgar
  • Årsredovisning
  • Köpehandlingar
  • Objektsbeskrivning

Det finns också filer som säljare kan ta del av nu som de inte kunde innan. Allt som ovan inklusive förmedlingsuppdrag, värdering och frågelista.

Anledning varför ni måste tagga dokumenten som vissa typer idag är för annars vet inte HouseID vilka dokument som ska in. Vi går bara efter om saker är synliga på internet eller om den har en relevant tagg. 

Kontakta oss på It@svenskfast.se eller på 0850535888 om ni har mer frågor om detta.

Guide taggad med: Dokument HouseID Mspecs
warning Created with Sketch.