Varför kommer inte mitt SMS fram till kund från KVS?
Om ett SMS inte kommer fram kan IT-supporten kolla med våran leverantör varför meddelandet inte kommer fram. Men det finns ett par vanliga anledningar varför sms inte levereras:
- Nummerportering – det kan ta tid innan operatörens register uppdateras helt.
- Blockeringar/spärrar – vissa operatörer har filter som kan påverka leveransen av SMS.
- Felaktig nummerklassificering – ibland registreras numret som ett fastnätsnummer i vissa system.
- Inställningar i telefonen – exempelvis att SMS-mottagning är begränsad.
- Mottagarens telefon är otillgänglig - kundens nummer kan var otillgängligt temporärt eller spärrat.
- Minneskapaciteten på enheten är full - vissa enheter kan sluta ta emot meddelandet ifall kapaciteten är helt full.
I Sverige har både A2P (Application-to-Person) SMS och P2P (Person-to-Person) SMS hög prioritet och levereras i princip lika snabbt.
Den största skillnaden är hur de skickas:
- P2P SMS skickas direkt mellan två mobiltelefoner, precis som ett vanligt SMS mellan vänner.
- A2P SMS skickas från en tjänst eller ett system till en mobiltelefon.
Båda typerna av SMS kan levereras till alla telefoner, men vissa operatörer eller företagsmobiler kan ha inställningar som påverkar A2P-meddelanden, till exempel genom filtrering, vilket kan få som konsekvens att P2P SMS blir levererade samtidigt som A2P till samma mobilnummer ibland får problem.
Generell problemlösning som första steg:
1) Starta alltid om din telefon och vänta 10min innan du testar igen. Det har att göra med flera saker som t ex att anslutning på nytt till masten kan avhjälpa problemet.
2) Skicka alltid med datum, tid, avsändare (text eller nummer) samt mottagarens mobilnr till support. Detta behövs som regel för att kunna felsöka.
Om eran kund upplever något liknande, IT@svenskfast.se för mer information.